UPDATE : 70 % BEREIKT!!

Help je mee?
Op dit moment hebben we 70% van het streefbedrag behaald!! Heel erg bedankt voor jullie steun & vertrouwen!
Maar we zijn er nog niet! We hebben jou & al je vrienden, familie en kennissen nodig Doneer & support, zodat deze belangrijke publicatie gerealiseerd kan worden!

MAKING OF...LITHO Zomer 2018 Bekijk hier de uitgebreide "making of" van mijn nieuwste litho, die ik in Berlijn gemaakt heb en aanbied als tegenprestaties!

Deze litho wordt gedrukt met 1 steen. Eerst de steen uitgebreid slijpen, zodat deze perfect vlak wordt. Dit heb ik gedaan met carborundum, van grof tot fijn.


De grote pers waar wij deze prent op gaan drukken. Omdat het een combinatie wordt van de "verloren steen" techniek en het opnieuw beschilderen van deze steen, kan dat alleen op deze pers gedrukt worden, waar zowel de steen, als ook de aanleg van het papier op de mm is gefixeerd.


De eerste schildering is tusche, van deze "Van Gogh" litho, geinspireerd op het Stekven op de Oude Buisse Heide, de geboortegrond van Van Gogh. Net als in mijn schilderijen, zal ik me ook in mijn litho laten inspireren door de uitgesprokenheid van kleur van Van Gogh, natuurlijk op mijn eigen manier. En ook de kleur van het seizoen, de nazomer van 2017, is een inspiratiebron.




Hierboven zie je de steen, die omgezet is in pen inkt, een extra vette inkt, waarmee de steen geprepareerd wordt en je kunt zien of alle minuscule details van de schildering goed geprepareerd en bewaard zijn gebleven.



De etsgom, waarmee beide preparaties gedaan worden.




De steen in de eerste kleur en de eerste drukgang in geel. We drukken de gehele oplage in deze kleur en gaan nu de steen voorbereiden voor de tweede kleur van de totaal 3 kleuren!





De pers wordt schoongemaakt en op naar kleur 2!



Een groene testkleur, maar was niet precies wat ik wilde, dus...schoonmaken...


Het likt lichtroze, maar zal, met het geel van de eerste drukgang, ook een warme "avondlicht"
gloed krijgen!

De steen wordt terug gezet in de peninkt en blijft in de pers liggen (want de steen en papierstand moet gelijk blijven!). Dus ik klim in de pers en kras de delen, die geel moeten blijven, weg. Deze steen prepareren we en wordt daarna in het roze in de pers gedrukt. Wederom de hele oplage.




Klaar om de tweede kleur te gaan drukken, met de prent met de eerste kleur, die klaarligt.


Het resultaat na 2 drukgangen.
Van dichtbij kun je de mooie aquarelachtige details van de tusche zien.




De steen is ontvet en ik schilder, met een vaag beeld van de vorige drukgang, die ik nog kan zien op de steen, een nieuwe schildering voor de derde kleur.
Deze heb ik na een proefdruk afgekeurd.

Er stond te weinig "informatie" op en ik vond de steen niet vrij genoeg/direct geschilderd.
Zelfs na al bijna 20 jaar bezig te zijn met deze techniek blijft het altijd een hele spannende ontdekkingstocht en natuurlijk moet ook het geschilderde beeld kloppen. Ik hou van experiment en vrij werken. Wat soms inhoudt, dat er een steen afgekeurd wordt en er een nieuw beeld geschilderd moet worden.

Hieronder zie je de uiteindelijke steen voor de derde drukgang.De steen is wederom ontvet en ik heb de toetsen opnieuw met een grover penseel op de steen geschilderd. En wederom in de pers geschilderd en natuurlijk in spiegelbeeld.
 Met deze schildering ben ik tevreden.
Grovere penseelstreken, directere uitspraken.
Perfect voor de laatste drukgang & kleur!


Hoe meer kleuren er al op papier staan, hoe moeilijker het is te voorspellen hoe de kleur(sfeer) er precies komt uit te zien, door de onderliggende kleuren.
De inkt wordt nu gelijkmatig verspreid in de pers en nadien op de steen (zie hieronder).



En het eindresultaat!!

Nu beschikbaar als tegenprestatie als je mijn crowdfunding project ondersteunt op :



Crowdfunding project publicatie "Het Licht & Het Duister"







Reacties

Populaire posts van deze blog